Národní technické muzeum Praha. Časť 1 – autá (foto) Tlač
( 5 Hlasov )
strojárstvo
Napísal Administrator   
Nedeľa, 06 Marec 2011 19:55

perex   Prvá z reportáží z Národného technického múzea v Prahe prináša najzaujímavejšie historické kúsky zo známych automobilových dielní. Pozrite si automobil Mercedes Benz z roku 1938 s výkonom 356 kW.

 

 

 

 

Najstaršie dochované Bugatti. Rok výroby 1910. Štvorvalec OHC, 1327 cm3, 14,7 kW, maximálna rýchlosť 95 km/h.

 

Bugatti13

 

Renault AX. Rok výroby 1909. Štvortakt dvojvalec, 1060 cm3, 5,9 kW, maximálna rýchlosť 55 km/h.

 

RenaultAX

 

Benz Viktoria. Rok výroby 1893. Vlastnil ho barón Theodor von Liebieg, a bol to prvý automobil v súčasnom Česku (tretí v Rakúsko-Uhorsku). Barón na ňom urobil jednu z prvých diaľkových ciest v dejinách motorizmu. Cesta z Liberce do Gondorfu (939 km) trvala 6 dní pri priemernej rýchlosti 13,6 km/h. Podľa barónovho denníka, počas cesty nestretol žiadny iný automobil. Kvapalinou chladený štvortakt jednovalec, 3005 cm3, 4,4 kW, maximálna rýchlosť 30 km/h.

 

benz_viktoria

 

Tatra 11. Rok výroby 1925. Vzduchom chladený štvortakt dvojvalec OHC, 1056 cm3, 8,8 kW, maximálna rýchlosť 70 km/h.

 

Tatra11

 

Walter Standard 6 bol vyrobený Pražskou firmou Walter. Firma ukončila produkciu automobilov v roku 1937, kvôli úspechu svojich leteckých motorov. Na fotke je model so zákazkovou kapotážou od renomovanej firmy Petera a syn. Rok výroby 1931. Štvortakt šesťvalec OHC, 2863 cm3, 44,1 kW, maximálna rýchlosť 120 km/h.

 

Walter_standard6

 

Jawu 750 vyrábala pražská zbrojovka Ing. František Janeček.  V roku 1935 postavila firma 6 rôznych kusov automobilov Jawa na preteky 1000 míľ československých.  Jeden zo strojov vyhral kategóriu 750-tiek, a tím Jawa vyhral prestížnu cenu prezidenta republiky pre najúspešnejší tím. Voz na fotke je jediný zachovaný kus z týchto pretekov.  Rok výroby 1935. Kvapalinou chladený dvojtakt dvojvalec. Pohon predných kolies, 745 cm3, 18,5 kW, maximálna rýchlosť 110 km/h.

 

Jawa750

 

Tatra 80 s karosériou landaulet. Voz na fotke bol dodaný pre potreby prvého prezidenta Československej republiky Tomáša Garriqua Masaryka. Rok výroby 1935. Kvapalinou chladený vidlicový štvortakt dvanásťvalec, 5990 cm3, 88,3 kW, maximálna rýchlosť 140 km/h.

 

Tatra80_1

 

Tatra80_2

 

Tatra 77a, s prúdnicovou karosériou, bola navrhnutá podľa najprísnejších pravidiel aerodynamiky. Voz je považovaný za jeden z najpozoruhodnejších automobilov domácej výroby. Rok výroby 1937. Vzduchom chladený vidlicový štvortakt osemvalec OHC, motor vzadu, 3380 cm3, 51,4 kW, maximálna rýchlosť 150 km/h.

 

Tatra77a_1

 

Tatra77a_2

 

SS Jaguar 3.5 Litre. Rok výroby 1938. Kvapalinou chladený štvortakt šesťvalec OHC, 3485 cm3, 93,2 kW, maximálna rýchlosť 150 km/h.

 

ss_jaguar_1

 

ss_jaguar_2

 

Mercedes Benz 540k bol majetkom SS obergruppenfuhrera K. H. Franka. Po úspešnom atentáte na Heydricha dostal automobil novú uzavretú nepriestrelnú karosériu. Rok výroby 1939/1942. Kvapalinou chladený preplňovaný štvortakt osemvalec OHC, 5402 cm3, 132,4 kW, maximálna rýchlosť 160 km/h.

 

mercedes_benz_540k_1

 

mercedes_benz_540k_2

 

ZIS 110 B. Kópia amerického Packardu vyrobená v Moskve (Zavod Imeni Stalina). Rok výroby 1952. Kvapalinou chladený štvortakt osemvalec SV, 6006 cm3, 103 kW, maximálna rýchlosť 140 km/h.

 

Zis110b

 

Chladič z NV 12 HP „Rennzweier“. Rok výroby 1900

 

NV12hp_rennzweier

 

Na záver závodné kúsky

 

Na voze Bugatti 51, na Veľkej cene na Masarykovom okruhu, dosiahol 4. miesto pretekár Jiří Kristián Lobkovic. Rok výroby 1931. Kvapalinou chladený preplňovaný štvortakt osemvalec 2xOHC, 2263 cm3, 132 kW, maximálna rýchlosť 220 km/h.

 

Bugatti51

 

Mercedes Benz W154 je považovaný viacerými automobilovými historikmi za najlepšie pretekárske auto všetkých čias. Automobil sa dochoval v pôvodnom stave. Jeho pilotom bol Rudolf Caracciola – trojnásobný víťaz európskeho šampionátu a najúspešnejší jazdec za Mercedes Benz. V roku 1939 s ním vyhral poslednú predvojnovú Veľkú cenu Nemecka. Rok výroby 1938/1939. Kvapalinou chladený preplňovaný vidlicový štvortakt dvanásťvalec 2xOHC, 2963 cm3, 356 kW, maximálna rýchlosť 315 km/h.

 

Mercedes_benz_w154

 

koniec

 

V ďalšej časti motorky.

 

Národní technické muzeum Praha. Časť 2 – motocykle (foto)

Národní technické muzeum Praha. Časť 3 – zaujímavosti (foto)

Národní technické muzeum Praha. Časť 4 – letectvo (foto)

 

 

Obrázok
Vzducholode North Sea ako obávaný protivník

   Pre bojové operácie, nad Severným morom a Lamanšským prieplavom, v priebehu prvej svetovej vojny nasadila Veľká Británia 400... Celý článok...
Obrázok
Únik radiácie vo Fukušime

   Japonsko už priznalo roztavenie časti palivových tyčí. O roztavení obalu reaktora zatiaľ mlčí. Následky, ktoré bude mať jadrová... Celý článok...
Obrázok
Ako sa robia katastrofy

   Filmové efekty v 21. storočí nepoznajú medze. Dokážete vytvoriť akúkoľvek katastrofu na ktorú si zmysíte. Záplavy, pády budov,... Celý článok...
Obrázok
Strieborné papradie Nového Zélandu

   Od začiatku sedemdesiatych rokov minulého storočia slúžili na Novom Zélande expresné dvojvozňové, dieselelektrické jednotky... Celý článok...
Obrázok
Koniec odrezaným prstom

   Tento, bohužiaľ až príliš bežný problém stolárskych dielní je už dávno vyriešený. Americká spoločnosť Sawstop vyrába píly so... Celý článok...