Autá budúcnosti – uvažujete o kúpe niektorého z nich?
Ceny pohonných hmôt závratne stúpajú a z každej strany počúvame, ako znečisťujú životné prostredie. Výrobcovia áut už prišli s potenciálnymi riešeniami, zdá sa však, že zatiaľ sú hudbou budúcnosti. Alebo možno nie. Tak čo – išli by ste napríklad do auta na vodík?
Elektrina je budúcnosť (?)
Asi najviac počúvame a pre nás najdostupnejšie sú elektromobily. V diskusii o nich však majú svoje stále miesto aj hybridné autá. Aký je teda rozdiel medzi elektrickým a hybridným modelom auta? Zatiaľ čo plne elektrické vozidlá fungujú výlučne na elektrickú energiu, plug-in hybridy kombinujú elektrickú energiu a spaľovací motor. Elektrina slúži na pohon elektromotora, spaľovací motor je zas vynikajúcou alternatívou v prípade nízkeho dojazdu alebo pri zvýšení výkonu. Je to síce výhoda, ale benzínu či dieslu ste sa aj tak úplne nezbavili. Výhodou čisto elektrického auta je práve to, že nevytvára hlukové znečistenie, nespaľuje palivá a neprodukuje lokálne emisie. Naopak. Jeho prevádzka je lacnejšia, hoci vstupný náklad na kúpu nového alebo ojazdeného elektromobilu o niečo vyšší. Pomerne veľa peňazí môžete ušetriť aj v rámci servisu. Už žiadna kontrola oleja, sviečok, rozvodov či absolvovanie emisných kontrol. Na elektromobile sa vám jednoducho nemá čo pokaziť. Vedeli ste, že elektromobil väčšinou brzdí pomocou rekuperácie, teda elektromotorom? Vďaka tomu pri brzdení dobíja baterku. Opotrebovanie bŕzd je neporovnateľne pomalšie ako v prípade auta so spaľovacím motorom. Nemusíte sa báť ani nabíjania – dnes si už elektromobil ľahko dobijete aj na verejných miestach. Povedzme si však aj niečo o nevýhodách. Väčšina z nich je spojená s kontroverziou ohľadom iónovo-lítiových batérii, vysokým vstupným kapitálom pri ich kúpe alebo zdĺhavým a prácnym nabíjaním.
Ísť na vodík
Keď sa povie auto budúcnosti, mnohí si predstavia práve vozidlá s vodíkovým pohonom. Existujú dva typy vodíkových áut. V dávnej minulosti konštruktéri experimentovali s vývojom spaľovacieho motora, ktorý by namiesto benzínu alebo nafty spaľoval práve vodík. Táto technológia však má viacero nedostatkov, preto ju dnes väčšina výrobcov ďalej nerozvíja. Najčastejšie sa môžete stretnúť s druhým typom vodíkového pohonu, ktorý využíva elektromotor a palivové články. Takéto vodíkové auto je v podstate elektromobil, pričom palivový článok priebežne dobíja baterku. Netreba ju tak nabíjať zo zásuvky. Vodíkové auto na rozdiel od benzínového alebo naftového podobne ako elektromobil neprodukuje žiadne nebezpečné emisie. Výhodou je tiež tichá komfortná jazda. Vodík sa dá do nádrže bežného osobného auta natankovať veľmi rýchlo, pri ideálnych podmienkach už do piatich minút. Na jedno natankovanie pritom prejdete aj viac ako 600 kilometrov, čo je zasa výhodou oproti elektromobilom – nemusíte čakať niekoľko desiatok minút na dobitie baterky, ale tankujete takmer rovnako ako v prípade klasického auta so spaľovacím motorom. Vodíkové autá však majú aj veľa nevýhod. Prvou z nich je, že skladovanie vodíka nie je veľmi bezpečné. Tento plyn je totiž extrémne výbušný a prchavý. Aby neunikal, musí byť udržiavaný v kvapalnom stave pri teplote menej ako -253 °C. Pri autonehode taktiež môže dôjsť k narušeniu tlakovej nádoby a nebezpečnej explózii. A je tu, samozrejme, aj cena. Aktuálne používané technológie sú pomerne komplikované a drahé, takže jazdenie s vodíkovým autom je neporovnateľne drahšie, ako jazdenie v elektromobile.
Keď svieti slnko, jazdíte zadarmo
Donedávna boli vo výhľade aj autá na solárny pohon. Ide v podstate o kombináciu solárnych panelov s elektrinou, pretože slnko nesvieti celý rok. Sľubný projekt Lightyear nečakane vyhlásil bankrot a ďalšie vozidlá s fotovoltikou sa možno vo veľkom montovať ani nezačnú. Našťastie, v prípade tejto spoločnosti nešlo o nereálnosť myšlienky, ale finančné problémy. Autá vybavené solárnymi panelmi existujú desiatky rokov a niektoré automobilky ponúkajú zákazníkom možnosť ich inštalácie na strechu. V súčasnosti aj viacero výrobcov nákladných vozidiel rozvíja spoluprácu s výrobcami solárnych panelov, ktoré vyrábajú elektrinu zo slnečného žiarenia. Zo všetkých troch prípadov však zatiaľ ide o jedinú možnosť, ktorú si ešte nemôžete zakúpiť. Dobrou správou je, že už na ňom pracujú aj známe automobilové značky ako Toyota či Hyundai. Výhodou je určite to, že ak v budúcnosti budete mať solárne auto, budete jazdiť časť roka prakticky zdarma. Nevýhodou bude opäť cena, podstatne vyššia, ako za auto so spaľovacím motorom a tiež to, že ľudia z chladnejších krajín využijú takéto auto minimálne.