Idú dokopy deti a digitálne technológie? Áno, ale…
Digitálne technológie ako neoddeliteľná súčasť našich životov, určite výrazne ovplyvňujú aj deti. Tie sa do kontaktu s mobilmi, tabletmi aj počítačmi dostávajú už v plienkach a následne to pokračuje až do dospelosti. Problémom je, ak už bez toho nevedia existovať a situácia sa len a len zhoršuje. Experti varujú pred následkami, ktoré sú spojené s využívaním mobilov, tabletov či počítačov od útleho detstva. O čo ide?
Rodičia musia stanoviť hranice
Áno, je dobré, aby sa deti oboznámili s technológiami, ktoré budú narozdiel od starších generácií v živote často využívať. Výhody digitálnych technológií a internetu, ako je ponúkanie množstva informácií, urýchľovanie komunikácie a uľahčovanie učenia sú určite nesporné, takže ani úplný zákaz používania mobilov, tabletov či počítačov nie je na mieste, no treba stanoviť jasné hranice a pravidlá používania. A sú to práve rodičia, ktorí by mali riziká používania digitálnych technológií ustrážiť. Deti nad mobilmi, tabletmi a počítačmi strácajú prehľad o čase. Stáva sa, že kvôli tomu dokonca zanedbávajú svoje školské povinnosti, záujmové krúžky a aj toľko potrebnú pohybovú aktivitu. Aj z tohto dôvodu je mimoriadne dôležité mať presne stanovený časový limit ich používania pre zábavu detí.
Problémy s chrbticou sa následne prenášajú aj do dospelosti
Koľko času by dieťa malo denne stráviť s digitálnymi technológiami závisí od jeho veku. Hodina či dve je ale určite veľa aj pre tínedžerov, pretože lekári hovoria, že už po polhodine strávenej pri počítači či tablete dochádza k únave, podráždenosti a strate koncentrácie. Limit pre používanie týchto technológií by teda nemal prekračovať polhodinu, no ideálne by to malo byť ešte menej. Situácia je však reálne taká, že asi polovica slovenských detí trávi na internete zhruba 4–6 hodín denne. Škodlivé dopady tohto možno sledovať nielen v podobe fyzických zdravotných problémov, ale aj psychických. Prvým sú samozrejme problémy s očami, ktoré pri sústredení sa na obrazovku nie sú dostatočne zvlhčované. To môže vyústiť až do syndrómu suchého oka. K týmto problémom sa následne pridružujú bolesti hlavy alebo poruchy koncentrácie. Bolesť hlavy môže byť však aj dôsledkom preťaženia ramien a krku a celkovo nevhodného sedenia. Zabrať dostáva aj chrbtica. Problémy s ňou sa môžu vygradovať aj v priebehu dospelosti. Okrem týchto problémov sa objavujú aj poruchy verbálnej komunikácie, izolovanie sa a nerozvíjanie priamych sociálnych kontaktov.
Závislosť prebúdza afektívne konanie
Virtuálny svet je pre deti veľkým lákadlom. Ak sa ním však nechajú pohltiť príliš, dochádza k prelínaniu medzi virtuálnym a reálnym svetom a neschopnosti rozlišovať ich. Takéto deti mávajú aj problémy so spánkom. Prítomné je tiež riziko nárastu obezity, nakoľko deti často pri tablete či počítači siahajú po nezdravých pochúťkach a nevyvažujú ich dostatkom pohybu a fyzickej aktivity. Môže to však byť aj naopak, že kvôli digitálnym technológiám deti zabúdajú jesť a chýbajú im pre organizmus dôležité živiny. Tí, ktorí trávia hodiny a hodiny na internete, sú tiež psychicky labilnejší. To sa potom prejavuje v podobe afektívneho konania, keď je im táto aktivita limitovaná alebo zakázaná. Rodičia by preto mali včas zasiahnuť a hlavne ísť príkladom. Ak trávite aj vy hodiny a hodiny na mobile či pri počítači, nemôžete od svojich detí očakávať, že to budú robiť inak.